Marilyn Black Elk - interview met MO

Terug naar overzicht
30 november 2016

Marilyn Black Elk - interview met MO

Sioux-activiste Marilyn Black Elk: ‘De tijd van fossiele brandstoffen is voorbij'

Marilyn Black Elk, woordvoerster van ‘Standing Rock’

Interview met MO 30 november 2016

Sioux-activiste Marilyn Black Elk: ‘De tijd van fossiele brandstoffen is voorbij'

Marilyn Black Elk is de kleindochter van Wallace Black Elk, een bekend medicijnman van de Lakota Sioux. Ze reisde recht van de protesten in Standing Rock naar een dorpje in West-Vlaanderen waar ze komt spreken over de waarden die haar grootvader belichaamde. Met een pijpleiding die het schoon water en de heilige gronden van haar volk bedreigt, wil ze het echter ook over prangender zaken hebben. Hoewel, de Lakota waarden en ceremonies lopen als een rode draad door onze ontmoeting en door alles wat daar in Noord-Dakota gebeurt. 

KATRIJN GEERAERT . 30 NOVEMBER 2016

Katrijn Geeraert/MO*

Voor we ons in de zetel nestelen met koffiemokken (zo groot als de rubberkogels gebruikt in Standing Rock, zal later blijken) trekken we even de tuin in voor foto’s. Het is er heerlijk stil en mooi, herfstig zonnig. Twee vliegtuigen trekken witte strepen in de blauwe lucht maar zelfs die hoor je niet. Wat een contrast met Brussel tijdens het spitsuur!

Voor jou zal het ook wel een verschil zijn, zo recht van het tumult in Standing Rock naar een spiritueel therapiecentrum in het verre Vlaamse Westen? 

Marilyn Black Elk: ‘Bij ons kan het ook zo rustig zijn hoor, eigenlijk zou het er zo rustig mòeten zijn. Wij willen niet liever dan gewoon doen wat we moeten doen: zorgen voor Moeder Aarde, leven volgens onze tradities op het land dat ons toegewezen is, dezelfde rechten hebben als iedereen.’ 

‘Amerika bestònd nog niet toen wij er al waren dus hoe kunnen wij dan de eerste Amerikanen zijn?’

’Ze noemen ons de First Americans, maar dat zijn we niet. Amerika bestònd nog niet toen wij er al waren dus hoe kunnen wij dan de eerste Amerikanen zijn? De eerste Amerikanen kwamen na 1776. Wij worden bovendien tot op de dag van vandaag niet behandeld als Amerikanen. Het heeft tot 1924 geduurd voor we nog maar staatsburgers werden en dan nog eens 40 jaar voor we stemrecht kregen! Wij zijn niet de eerste Amerikanen, wij zijn de First Nations, die Canadese term vind ik veel beter.’

De toon van ons gesprek is gezet. Marilyn Black Elk is geen gewone, lieve Sioux oma die lezingen geeft over de Lakota cultuur en de zonnedans. Ze is een activiste. Ze komt op voor de rechten van de inheemse volkeren, de vrouwenrechten, de mensenrechten. Ook daarover en veel meer gaat het verzet in Standing Rock. 

Marilyn Black Elk: ‘Marilyn Black Elk is mijn krijgsgevangen naam, daar hou ik eigenlijk niet van maar het is mijn wettelijke naam. Als ik onderweg ben, kan ik mijn ware zelf zijn en dat is Wacehin Luta. Dat betekent Scarlet Plume, scharlakenrode pluim. Ik ben geboren in Pine Ridge en ben lid van het Rosebud reservaat. Ik heb familie en land in alle andere Sioux reservaten. Mijn ouders komen allebei uit families van medicijnmannen. Zij hebben ervoor gezorgd dat wij onze tradities behouden hebben. Ik ben namelijk geboren en opgegroeid in de periode dat de Amerikaanse overheid de inheemse kinderen thuis weghaalde en in kostscholen stopte. Daar werden traditionele gebruiken heel erg ontmoedigd. De kinderen die naar die scholen gingen mochten hun eigen taal niet spreken en niets doen dat cultureel gerelateerd was aan hun stam. Dus ik ben heel blij dat mijn ouders mij daarvan weggehouden hebben.’ 

Lees ook dit artikel over het protest van de Sioux tegen de omstreden pijpleiding in Noord-Dakota.

‘Ik heb geluk gehad omdat ik op een spirituele manier ben kunnen opgroeien. Ik ben niet Katholiek, ik ben geen Mormoon en ik ben geen Lutheraan, wij deden traditionele ceremonies. Dat is heel belangrijk voor ons.’ 

‘Als er iets gebeurt of staat te gebeuren, doen wij een ceremonie. Zelfs in Standing Rock: alles gaat gepaard met ceremonies. Daarnaast hebben we protestinstructies opgesteld, namelijk dat het in gebed, vredevol en geweldloos moest gebeuren. Alleen als we het zo doen, zullen we bereiken wat bereikt moet worden.’ 

Katrijn Geeraert/MO*

Smudgen

‘Je kan niet over Standing Rock spreken als je niet begrijpt wat ceremonies zijn. Elke directe actie daar begint met een ceremonie. We “smudgen”, we verbranden salie en zuiveren onszelf met de rook. Er is altijd ergens een klein altaar dat door één of meerdere mensen verzorgd wordt aanwezig bij de protesten. Er wordt altijd een groep aangeduid als “de zangers” en die blijven voortdurend zingen. Zelfs bij directe confrontaties zal je op de achtergrond nog gezang horen. We scanderen, we roepen, we gaan voor de machines staan, we gebruiken niets anders dan onszelf en onze stem.’ 

‘Er is een protocol, een hiërarchie van hoe de dingen volbracht worden. Voor een buitenstaander lijkt dat misschien totaal onlogisch maar dat is omdat we het the Lakota way doen. Het is een speciale manier van leven die wij blijven onderhouden en die veel andere mensen ook willen. Dat waren de eersten die onze hulpkreten beantwoord hebben. De mensen die spiritueel willen leven, de mensen die Moeder Aarde willen beschermen, de milieuactivisten, de hippies.’ 

Wie komt jullie nog allemaal ondersteunen?

Marilyn Black Elk: ‘Heel veel verschillende groepen van over de hele wereld: Italianen, Ieren, Fransen, Afrikanen… Veel mensen die actief zijn in deze kwestie, zijn de activisten van de jaren ’60 en ’70. De meesten zijn geïnteresseerd in het milieu. Zij zijn ervaren en weten heel goed waar ze aan beginnen. Ze zijn het gewend om vooraan te staan en beslissingen te nemen, om mensen te vertellen wat te doen.’ 

‘Sommigen zijn echter nog niet al te veel in contact gekomen met Native Americans dus ze kennen onze 

©2021 Agape Belgium | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Juridische informatie | Covid19-informatie

Heb jij het ook moeilijk in deze speciale tijden? Heb je nood aan een babbel en een luisterend oor? Wij bieden nu gratis online advies aan. Lees verder

x