Open brief aan de minister - Psychotherapie

16 juni 2021

Open brief aan de minister - Psychotherapie

De Belgische Vereniging voor Psychotherapie heeft een open brief geschreven aan minister Frank Vandenbroucke naar aanleiding van de vele vragen die op hen afkomen van zowel leden, patiënten en opleidingsinstituten.

De Belgische Vereniging voor Psychotherapie wil opkomen voor de rechten van de psychotherapeuten en hun patiënten.

Wij zijn alvast dankbaar voor jouw steun.

Hieronder kan je alvast lezen waarom de ABP-VBP deze open brief heeft verstuurd. De volledige brief kan je downloaden via de link hiernaast.

Besluit van de open brief:

Het is onweerlegbaar dat we in een tijdsperiode leven waar ons psychisch welzijn enorm op de proef wordt gesteld. De cijfers spreken voor zich dat er NU aanpassingen nodig zijn om meer mensen toegang te geven tot kwalitatieve en betaalbare psychotherapeutische zorgen. Deze crisis benadrukt nog maar eens het belang van geestelijke gezondheidszorg maar jammer genoeg ook onduidelijkheid die er heerst in ons land aangaande deze materie.

Wij zijn van mening dat ECP houders, ook Professionele Bachelors met een volwaardige psychotherapie opleiding, voldoende kwalitatief zijn opgeleid om autonoom ingezet te worden binnen het werkveld. De BVP en de EAP voorzien reeds in permanent toezicht op de ECP houders middels controle van hun CPD (Continuous Professional Development), hun inter- en supervisies en middels het beheer van een volwaardige klachtenprocedure.

Graag hadden wij, geachte minister van Volksgezondheid, duidelijkheid kunnen bieden aan onze leden en hun patiënten.

Daarom zullen we graag de mogelijkheid krijgen om met u en uw kabinetsmedewerkers, in een overleg, verder te berichten aangaande de visie van de BVP en haar concrete voorstellen om zo op korte termijn meer mensen de gepaste zorg te kunnen aanbieden.

©2021 Agape Belgium | Algemene voorwaarden | Privacybeleid | Juridische informatie | Covid19-informatie

Heb jij het ook moeilijk in deze speciale tijden? Heb je nood aan een babbel en een luisterend oor? Wij bieden nu gratis online advies aan. Lees verder